Smidighet och styrka

Att utöva en sport på elitnivå kräver hård träning och en beslutsamhet utöver det vanliga. Däremot vad man tränar extra mycket på är beroende på vilken sport som utövas. Är det exempelvis tyngdlyftning tränas betydligt mer rå muskelstyrka än om det är löpning det handlar om. Alla sporter kräver olika av sina utövare. Allt handlar om styrka, smidigheten, vighet och kondition – men i olika stor dos.

När det gäller kampsporter som judo, karate och liknande sporter är mixen av dessa viktiga ”stödjeben” extremt viktigt. Det går inte att som i löpning lägga största vikten på kondition eller som i höjdhopp lägga mest fokus på smidighet och vighet.  Så fort ett av dessa ben blir svagare än något annat minskas chanserna till vinst avsevärt.

En annan sport som kräver en allsidig träning är fotboll. I början av spelarens karriär är det framförallt konditionen som tränarna fokuserar på men redan vid 15-16 års ålder börjar styrkan och smidigheten bli allt viktigare. Det spelar ingen roll om man ska vara målgörare eller mittback. Att kunna vara med i nickdueller kräver smidighet och att klara av bolldueller kräver styrka.

För de som inte vill satsa på kamp- eller bollsport finns det andra alternativ för att få den allsidiga träningen som kroppen mår så bra av. Att gå på gympapass med en ledare som visar hur man ska röra sig till musiken är mycket vanligt och samlar tusentals deltagare varje dag i de större städerna. Fördelen är att instruktörerna är utbildade och därmed har kunskap i vilka rörelser som bör vara med på ett pass för att man ska träna upp både styrka, kondition och vighet.

Vilken väg man väljer att gå är individuell – att träning ger ett bättre mående skriver iallafall de flesta under på.